Jak mi pan Darcy zlomil srdce

16.8.14

Claire Prescottová přijíždí do Oxfordu na seminář o Jane Austenové, kde má zastoupit svou sestru. Mezi nadšenci a badateli se cítí nesvá, dokud jí náhoda nepřivede do cesty podivínskou starou Harriet. Potrhlá dáma jí nečekaně svěří první stránky knihy První dojmy, což je údajně navždy navždy ztracená první verze Pýchy a předsudku! Zatímco Claire čte utajovaný rukopis, nalézá v prvním příběhu Elizabeth Bennetové víc, než by čekala. I ona má náhle na vybranou mezi dvěma muži. Který z nich je její pravou láskou?
Beth Pattillo
Překladatel: Dagmar Čápová
Nakladatel: Ikar
Rok vydání v originále: 2010
Rok vydání v ČR: 2011
Počet stran: 224

Zřídka, velice zřídka je nějaký lidský objev zjeven v celé pravdě; jen zřídka se stane, že něco nezůstane tak trochu zastřeno či trochu nesprávně pochopeno.
Jane Austen

Kniha Jak mi pan Darcy zlomil srdce je druhá v pořadí ze série Jane Austenová od autorky Beth Pattillo. Ke knize jsem se dostala právě díky prvnímu dílu ze série. Ve výprodeji jsem narazila na Jak mi pan Darcy zlomil srdce a moje důkladnost pro dokončení věcí (v tomto případě sérií) vzala za své a druhý díl přibyl do mé knihovny. Nijak zvlášť velká očekávání jsem neměla, spíše jsem ke knize přistupovala s tím, že se u knihy uvolním a „podívám“ se společně s Claire do Oxfordu na akademickou půdu.

První věc, kterou čtenář zpozoruje na knize nejdříve, je přebal. V tomto případě se jedná o průměrný obal. Hezký na první pohled jistě je, ale efekt spadlé brady nečekejte. Kombinace barev je ale příjemná. Dobře zvolená k románu pro ženy. Dalším plusovým bodem je také rozsah knihy, ten čítá kolem 220 stran. Děj nebyl příliš zdlouhavý, ani krátký. Prostě akorát. Pokud člověk chce, knihu může přečíst za jeden až dva dny.

Ústřední hrdinkou je Američanka Claire, která se nedobrovolně ocitá v Oxfordu. Zde se koná týdenní seminář o Jane Austenová, na který měla původně odletět její sestra Missy. Ale jelikož se těhotenství Missy lehce zkomplikovalo, vydává se na cestu Claire. Jejím jediným úkolem je dělat si na semináři poznámky a přednést práci na libovolné téma týkající se Jane Austenové, kterou Missy již zpracovala. Čili pro Claire úkol nikterak složitý. Spíše zábava a užívání si nového prostředí.

Hned první den se Claire seznámí s několika svými spolužáky. Starším sympatickým mužem Martinem a Jamesem, prototypem pana Darcyho. Claire se ihned James zalíbí, i když je z jeho přítomnosti celá nesvá.

V příběhu se setkáváme s podivínkou Harriet, která nám otevírá pomyslnou bránu k Jane Austenové, jelikož vlastní původní rukopis Pýchy a předsudku. Harriet se s Claire seznámí, považuje ji za důvěryhodnou osobu, jejíž tajemství bude v dobrých rukou. Avšak mladá Američanka nejprve na údajný rukopis i samotnou ženu nahlíží nedůvěřivě.  Zvědavost jí ale nedá a do obydlí ženy se znovu vrací. S Jamesem se vše vyvíjí také slibně. Ten se jí dvoří, tráví spolu hodně času. Ale Claire tak lehce pozapomněla, že již jednoho přítele má doma. Jaképak to pro ni bude překvapení, když se přítel Claire, Neil, náhle objeví!

Kniha byla milým počtením. Vždy ocením to, když se knize povede navodit mi pocit, jako kdybych byla na místě, na kterém se děj právě odehrává. Líbilo se mi, že se nejednalo čistě o romanci, ale příběh byl okořeněn i malou špetkou napětí a minulé doby. V průběhu čtení jsem však měla pocit, že knihu jsem již četla, děj mi přišel povědomý. Když jsem si opět připomněla, o čem byl první díl této série, měla jsem jasno. Spisovatelka použila stále se opakující prvky: mladá žena, Američanka se vydává na cestu kvůli Jane Austenové, narazí na starou, tajemnou ženu vlastnící staré rukopisy nebo dopisy, cestu jí zkříží nějaký muž. A je vymalováno!

Na hlavní hrdince mi chvílemi vadila její neustálá potřeba někomu pomáhat, někoho chránit. I když na druhou stranu je to pochopitelné, vzhledem k minulým událostem v jejich rodině. Dalším bodem bylo to, že tak rychle, téměř na první pohled propadla kouzlu chodícího testosteronu. Přitom na začátku byl James celkem protiva.

Knihu bych doporučila těm, kteří si chtějí zkrátit dlouhé večery nenáročným čtením, obdivovatelům Jane Austenové a různých interpretací kolem její osoby.