Banka těl - Mladší

30.8.14

Dívka stojí před strašlivou volbou. Rodiče jsou mrtví, bratr nemocný, za peníze se stane někým jiným. Komu může věřit? Nikomu... Děj tohoto strhujícího románu pro teenagery se odehrává v budoucnosti.
Během smrtelné nákazy zahyne většina lidstva. Díky zázračnému léku, podávanému zpočátku jen velmi starým a velmi mladým lidem, zůstanou na živu jen starci a děti – a ti najednou stojí proti sobě. Mladým se chce žít a starým se nechce zemřít. Aby se děti uživily, pronajímají prostřednictvím tajné organizace svá těla bohatým starým lidem, kteří chtějí znovu okusit mladost – a prodloužit si život. Hlavní hrdinka tohoto napínavého románu, Callie, se nechtěně připlete do cesty intrikářskému senátorovi, který chce vydělat jmění na tom, že těla dětem jednoduše ukradne a pronajme je navěky... Callie najednou neví, komu může důvěřovat – a do toho ji zasáhne láska...
Lissa Price
Překladatel: Daniel Amcha
Nakladatel: Fortuna Libri
Rok vydání v originále: 2012
Rok vydání v ČR: 2012
Počet stran: 344

Autorkou série Banka těl je Lissa Price, přičemž jde o její prvotinu. Stejně tak jak je zajímavý námět knihy, je pestrý a zajímavý spisovatelčin život. Je velkou cestovatelkou, spatřila vášeň ve fotografování a psaní knih.

Callie je šestnáctiletá dívka žijící na ulici, jejíž rodiče zahynuli během války. Jediným žijícím příbuzným je její bratr Taylor, který je však vážně nemocný. Aby Callie bratrův stav měla pod kontrolou, je zapotřebí medikamentů. Jenže ty stojí peníze, a ne malé. Stojí tedy před velkým rozhodnutím, jestli se vydat do společnosti Prime Destinations a propůjčit tak Bance těl své tělo, aby si jej mohl pronajmout někdo ze Starších, nebo žít z toho, co nabídne ulice.

Když jsme se ocitli uzavření v malém prostoru, začal kašlat, krčit nos, potom si u něj přidržoval kapesník. Bezpochyby takto reagoval na mou eau de ulice.

Zvědavost jí nedá spát a odhodlá se, že Banku těl navštíví. Zjistí tak, co takový pronájem obnáší, a podle toho se rozhodne. Průvodce celým procesem jí dělá jeden ze Starších, Tinnenbaum. K celé instituci se Callie staví skepticky a poté, co si přečte pravidla pronájmu, jí hlavou vyvstávají další otázky. S poděkováním odejde. Avšak situace, ke které dojde posléze, ji donutí změnit názor.

Callie podstoupí veškeré nutné procedury a je z ní najednou jiný člověk. Pronájem se tedy může uskutečnit… Jenže nikdo nečeká, že v průběhu pronájmu dojde ke komplikacím… Callie se opět ocitne ve svém těle a je naprosto dezorientovaná. Neví, co se stalo, co má dělat. Zda se vrátit, nebo poslechnout hlas ve své hlavě, který ji varuje: „Na to místo se nevracej!“
Začíná tak boj o svůj vlastní život, ale i životy mnoha dalších nevinných Mladších.

Můj názor:
Musím podotknout, že při čtení jsem se s takovým námětem doposud nesetkala. Což je na jednu stranu škoda, na druhou je to krásný vstup a úvod pro mne do nového žánru. Bezpochyby těm, kteří mají rádi sci-fi a fantasy, se téma výměny těl bude jistě líbit. Já jsem z toho byla nadšená. Jen jedna věc, která mě zarážela, byla prodejní cena knihy. A to díky nízkému prodeji. Z toho důvodu také nebude vydán druhý díl v České republice. To jistě ne jednoho fanouška knihy zklame.

Již od první stránky jsem z knihy byla fascinovaná a naprosto mě pohltila. Autorka vše do detailů promyslela a dala příběhu zajímavý rozměr budoucích vymožeností. Knize musím pochválit to, že se zde neustále něco dělo, udržovala čtenáře v napětí a ve střehu. Člověk neměl čas se na žádné její stránce nudit. Spíše jsem měla opačný problém – měla jsem tendence se dívat dopředu, protože jsem nedokázala vydržet, jak to bude pokračovat. Poté jsem řádky pod aktuálně čteným řádkem musela zakrývat.

Na hlavní postavě Callie se mi především líbila její neuhasínající statečná povaha. Snaha ochránit bratra za jakoukoli cenu. Strach pro ni nebyl problém. Motivovala ji jen záchrana životů nevinných osob. Taková mladistvá superwoman.

Knihu jsem četla cestou na dovolenou, tudíž jsem u ní mohla strávit poměrně hodně času vkuse. Jinak bych měla problém se odtrhnout. Kniha se ale četla velmi rychle, takže jsem ji „za chvíli“ měla přečtenou. Dokonce v tomto případě mi nějaké stránky navíc chyběly. Ke konci jsem byla natolik napnutá a hlavou mi probleskovaly otázky, kdo je onen záhadný Šéf. Jestli je to ta osoba, kterou si myslím atd. To je taky jeden z mnoha důvodů, proč mě mrzí ta záležitost s druhým dílem. Ale příliš dlouho jsem nezahálela a snažila se druhý díl najít na internetu. Hledání přineslo ovoce a knihu jsem objevila v elektronické podobě, i když je to v angličtině. Aspoň o důvod navíc, proč se v jazyce zdokonalit!

Shrnutí:
Podtrženo, sečteno, Banku těl – Mladší hodnotím plným počtem hvězdiček, jelikož si to zaslouží. Po čtenářské stránce mi nabídla vše, co od knihy očekávám – napětí, akci, zvraty, dobrodružství, sílu přátelství, romantiku a v neposlední řadě nějakého toho padoucha.