Skleněný trůn

15.9.15

Srdce z ledu. Vůle z oceli. Seznamte se s nájemným vrahem. V temných a špinavých solných dolech Endovieru si doživotní trest odpykává osmnáctiletá dívka. Celaene byla od dětství trénovaná k jednomu jedinému úkolu – stát se tím nejlepším zabijákem na světě, rychlým, tichým, neodhalitelným a všehoschopným. Ale udělala chybu. Nechala se chytit. Korunní princ jí nabídne poslední šanci: Svobodu výměnou za velkou oběť. Musí ho reprezentovat v turnaji, kde se proti sobě postaví 24 šampionů, těch nejlepších vrahů a zlodějů z celé země. Bude to boj na život a na smrt. Pokud zvítězí, bude volná. Ovšem její soupeři umírají nejen při soubojích, ale i za tajemných okolností – Celaene teď o svůj život bojuje nejen s nimi, ale i s něčím tajemným a děsivým, co se skrývá v pozadí.
Sarah J. Maas
Překladatel: Ivana Svobodová
Nakladatel: CooBoo
Rok vydání v originále: 2012
Rok vydání v ČR: 2015
Počet stran: 392
Když jsem knížku Skleněný trůn zahlídla prvně, byla pro mě velkým otazníkem. Nevěděla jsem, o co se jedná, pod jaký žánr spadá, ani pro jakou věkovou kategorii je určena. Ale začala jsem hledat. Přečetla si anotaci, která s příslibem akce, magie a trochy lásky lákala čtenáře - neodolala jsem. Zatoužila jsem se začíst do fantasy příběhu. Byla jsem tak natěšená, že jsem si knihu koupila raději v kamenném obchodě za vyšší cenu, než abych čekala na doručení poštou.

Můj názor:
Do příběhu jsem se pustila s nadšením a také velkým očekáváním. Avšak s čím jsem nepočítala, bylo zklamání. Po několika stranách jsem se dostala do bodu, kdy jsem se na čtení nesoustředila. Myšlenky mi utíkaly všude možně, jen ne aby zůstaly u čtení a příběhu. Říkala jsem, jak je vůbec možné, že ostatní jsou knihou tak pohlceni, je to pro ně takovým trhákem, a mě to nějak nebaví?! Nedělalo mi problém knížku odložit v půli kapitoly, nebo nečíst klidně i celý den. Když jsem si našla činnost, která by mě zabavila více než Skleněný trůn, dala jsem jí přednost.

Naštěstí to netrvalo tak dlouho a já opět chytila nit a začetla se. Jsem ráda, že jsem to nevzdala. V úvodních kapitolách se toho totiž příliš neděje. Autorka nás seznamuje s dějem, postavami, celou situací, ještě zde není akce. Ale poté, co se objeví nové postavy, začínají se konat soutěžní turnaje, hned kniha nabírá spád. Knížku jsem pro změnu nemohla odložit, nebo jsem se snažila využít každé volné chvilky, abych četla. Tak moc mě to bavilo.

Kniha je psána v ER formě (ve 3. osobě), takže pronikneme i do života jiných postav než jen hlavní hrdinky Celaeny Sardothien. Líbilo se mi prostředí, ve kterém se to celé odehrávalo, tajné chodby, nástrahy, přátelství a jak už to tak ve fantasy knihách bývá - strana dobra a zla. Kniha se čte velmi rychle, protože kapitoly nejsou nijak dlouhé, každá z nich má maximálně deset stran. Dalším pozitivem je mapka celého území Eriley, díky čemuž se může čtenář lépe zorientovat, kde se co odehrává.

Jsem Celaena Sardothien, Adarlanský zabiják. Kdyby ti muži kolem věděli, kdo jsem, přešel by je smích. Jsem Celaena Sardothien. Zvítězím. Nebudu se bát.

Co na knize musím také vyzdvihnout, jsou někdy vtipné a drzé dialogy mezi postavami. Ve knize jsem si tak označila spoustu zajímavých pasáží. Jen mě mrzí jedna věc. Skleněný trůn je u nás prvním vydaným dílem ze sextalogie, takže na další díly si budeme muset ještě počkat.

Shrnutí:
Ti z vás, kteří nad knihou váhají, dejte se do ní. I když fantasy literatura není váš šálek čaje, každý z nás měl přece v dětství rád pohádky, kde bojovalo dobro proti zlu. Postavy jsou pro čtenáře sympatické, takže bonus navíc. Já rozhodně prvním dílem nekončím…